woensdag, juni 07, 2006

Van onze verslaggever ter plaatse

De zomer is een tijd van zon, zweet en strand, maar traditiegetrouw ook van het gewraakte en bespotte komkommernieuws. Daar doen de doorgewinterde journalisten van het huis-aan-huisblad Stadsdeelnieuws dus niet aan mee. Zij gaan voor hard en heet nieuws, weer of geen weer. Wie in Amsterdam-Centrum woont, moet voorbereid zijn op wereldschokkende nieuwsberichten, rücksichtsloze verslaggeving, en diepte-interviews die onpeilbaar dieper gaan dan het meest geroemde tweegesprek.

Met deze les niet in het achterhoofd, kwam ik gisteren vermoeid door een dag hard werken en murw gebeukt door het vele zomernieuws, nietsvermoedend thuis, toen onderaan de trap de jongste editie van Stadsdeelnieuws mij geduldig lag op te wachten. Uit het donker van het trappenhuis besprong het onthutsende voorpaginanieuws mijn glazige blik:

BINNENSTAD BLIJFT TOERISTEN TREKKEN

Mijn trillende benen konden mijn verwarde geest nog net naar boven slepen, maar deze clusterbom bleef nog lang nabranden. Zelden zulk heet nieuws vernomen.

Geen opmerkingen: