dinsdag, april 11, 2006

Stemmingmakerij

Oei, Wilders en Verhagen zijn boos. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) schrijft in een rapport dat Wilders en Verhagen zich schuldig maken aan 'islam-bashen' en stemmingmakerij.

WRR-onderzoeker Schoonenboom zegt over uitlatingen van Verhagen over de sharia: ‘Ik weet niet of het onwetendheid is of moedwil, maar het klopt niet en is onverantwoord.’

Verhagen is hierover not amused: ‘De WRR moet wetenschap bedrijven, geen politiek’, zo staat te lezen in Elsevier.

Nou heb ik het rapport (nog) niet gelezen, maar vooruitlopend op de zaken kan ik alvast stellen dat de conclusies van het rapport niet per definitie onwetenschappelijk zijn.

In het decembernummer van Analyses of Social Issues and Public Policy konden we immers (weer eens) lezen dat taal mensen hun perceptie (in dit geval van terrorisme) verregaand kan beïnvloeden. Niet verrassend misschien, maar wel wetenschappelijk onderzocht.

Iedereen die het idee heeft tegen wil en dank te zijn beïnvloed door ‘islam-bashers’, verwijs ik naar deze tekst van Tom Waits. Werkt bij mij in ieder geval als een effectief tegengif.

1 opmerking:

Paddy zei

Ik slaap in elk geval een stuk rustiger nu ik weet dat onze politici zo'n belang hechten aan wetenschap.