zaterdag, augustus 05, 2006

Bier en spelen

Afgelopen donderdag bevond ik mij nietsvermoedend in de omgeving van het Leidseplein, toen de hemel zich vulde met het dreigende geronk van meerdere helikopters. Even dacht ik dat de Russen eindelijk waren gekomen, maar het bleek loos alarm. Nou ja, loos alarm; het betrof hier een publiciteitsuitspatting van onze nationale bierbrouwer, in de geest van een heuse happening. Voor de jonge lezers onder u: wanneer in de jaren zestig van de vorige eeuw op een willekeurig moment meer dan drie mensen zich tegelijk op één plek bevonden, dan sprak men hijgend van opwinding van een happening. En nu we toch bezig zijn: het Leidseplein is de vaste vrijplaats voor de intelligentsia van Ajax en de gummigrage dienders van het politiekorps.

U bent weer helemaal bij, maar ik dwaal af. Want wat was er aan de hand: Heineken heeft nieuw bier. Of althans, precies hetzelfde bier, maar dan zeven graden kouder geserveerd. Bij een temperatuur van nul graden Celsius schijnt het bier minder bitter te zijn en, misschien nog wel verrassender, kouder. Om deze innovatie luister bij te zetten werden onder begeleiding van lekkere wijven en live muziek, de karakteristieke ‘reuze bierglazen’ op de Heineken Hoek vervangen door twee koele exemplaren. Niks geen rood gevaar dus, gewoon lekker koud bier.

En als zelfbenoemd trendwatcher trek ik hier aan de bel, want wordt binnenkort niet ook een heuse ijsbar geopend? Koud lijkt dus de trend. Kijk, dit soort dingen moet je tijdig signaleren, communiceren, en op variëren. Dat moet je kunnen, maar die kunde is de trendwatcher wel toevertrouwd. Dus omdat de Heineken-mensen benieuwd zijn hoe het biertje in de volksmond gaat heten, voorspel ik hun dat de volgende frase een veelgehoorde zal worden: Doe mij zo’n ijskouwe kletser!

Geen opmerkingen: