woensdag, september 06, 2006

Het is toch niet te geloven!

Tegenwoordig hoor je er niet meer bij als je niet in een of andere complottheorie gelooft. Er was een tijd dat wanneer mensen iets niet begrepen of niet konden verklaren, ze het aan de goden toeschreven. Velen hebben dat lang volgehouden. Maar God is geen samenzweerder, dus God is dood.

Doos van Pandora wat complottheorieën betreft, is ontegenzeggelijk 9/11. Volgens Metro-columniste Pamela Hemelrijk ben je zelfs gek als je de officiële lezing van die gebeurtenissen nog steeds gelooft. Zelf vond ik dat verhaal van die terroristen altijd vrij plausibel. Ik kon me wel indenken dat om bommen en granaten schreeuwende fundamentalisten tot iets dergelijks in staat zijn. Bovendien is terrorisme een wereld van samenzweerders en achterkamertjes, dus zo oubollig is die verklaring nou ook weer niet.

Hemelrijk kon het overigens niet laten er ook nog haar eigen complottheorietje tegenaan te gooien. ‘De’ traditionele media hebben volgens haar bewust zo lang mogelijk de alternatieve verklaringen genegeerd. ‘De’ media deden dat uit dezelfde hardvochtigheid en met hetzelfde dédain waarmee ze Fortuyn destijds te gronde probeerden te richten. Nu ze er niet meer omheen kunnen omdat inmiddels vijftig procent van de Amerikanen aangeeft twijfels te hebben bij de lezing van Bush, maken ‘de’ media zichzelf onsterfelijk belachelijk door de complottheorieën dan maar af te doen als onzin. Aldus Hemelrijk.

Vanochtend bij Goedemorgen Nederland mocht ene Rick Devente aanschuiven. Devente is van de beweging Dit Kan Niet Waar Zijn, de Nederlandse tak van non-believers. Want onder die verzamelnaam opereren ze, zij die niet zo dom zijn om wel te geloven in het klassieke 9/11-verhaal. Het onderwerp werd aangesneden in het kader van de DVD-release van Loose Change, een film waarin ons duidelijk wordt gemaakt waar de schoen nou precies wringt. ‘Er kloppen teveel dingen niet, daarom het kan gewoon niet zo gebeurd zijn’, stelde Devente. De nieuwe presentatrice deed nog een dappere poging toen ze vroeg wat er dan wél gebeurd is, maar volgens Rick zijn dat ‘exotische vragen.’

Ik vermoed dat Devente met Hemelrijk samenspant om wereldwijd de ratio uit te bannen. Maar misschien heb ik die achterdocht te danken aan het feit dat ik sinds elf september nog steeds trouw doodsbang onder mijn bed duik wanneer ik fundamentalistisch gevaar ruik. Ik moet mijn complottheorie dus in een andere hoek zoeken. Je wilt tenslotte toch een beetje bij de tijd blijven.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe je t ook wendt of keert, 9/11 is in elk geval een prima aanleiding om je eigen kritische vermogens op scherp te zetten.
Wat zijn nu eigenlijk de officiele verklaringen? Wat zijn de claims van de 'tegenpartij'? Hoe onderscheid je waar van niet waar? En is t wel allemaal 'waar' of allemaal 'niet waar'?
In Time magazine online een aardige set links om zelf aan waarheidsdelving te doen:
http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1531250,00.html

Paddy zei

Goede link. Sterker nog, ik denk dat ik dat nieuwe nummer maar ga kopen. Ik vind het intro bij hun hoofdartikel in ieder geval al alleszeggend:

"Turns out, we need grand theories to make sense of grand events, or the world just seems too random."